UPSIDE-DOWN VOORVORK.
Het systeem van de omgekeerde telescoopvork, waarbij de bovenste buizen (standbuizen) een grotere diameter hebben dan de onderste (duik- of glijbuizen), verhogen de torsiestijfheid. Tegelijkertijd kunnen zij in de voorvorkbrug niet torderen.
Buis en veerbrug zijn gemaakt van aluminium. De onafgeveerde massa is echter niet lager dan bij een conventionele vork. De bij een upside-down systeem aan de binnenzijde lopende buizen hebben weliswaar een kleinere doorsnede dan de gebruikelijke vorkpoten maar zijn van zwaar staal gemaakt.
Daarom is het gewicht nagenoeg gelijk, in vele gevallen zelfs hoger dan traditionele voorvorken van aluminium of zelfs magnesium. Het voordeel zit hem in de lange dubbeling van de veerpoot in de onderpoot.
Met een upside-down vork van het merk Marzocchi met geanodiseerde aluminium onderpoten met een doorsnede van 45 mm en veerpoten van een mangaanlegering biedt de F 800 GS van BMW Motorrad een fijngevoelige respons en maximale stabiliteit, zelfs bij zware belasting.
De vorkbruggen geleiden de torsiestijvere buitenste buizen met de grotere doorsnede omdat daar grotere hefboomkrachten op inwerken waardoor ze juist bij off-road gebruik goed inzetbaar zijn. Noch bij de telescoopvork, noch bij de upside-down vork is de uitgaande of de ingaande demping instelbaar.
Op het BMW supersportmodel S 1000 RR neemt een upside-down voorvork met een forse doorsnede van 46 mm de geleiding van het voorwiel voor zijn rekening. Deze royale afmeting biedt ten opzichte van een gangbare dimensie van 43 mm aanzienlijk meer stabiliteit bij het remmen en een transparantere feedback.
De geleiding in het balhoofd geschiedt via een lichte aluminium stuurpen die in twee fors gedimensioneerde kogellagers is gevat, en twee uit aluminium gesmede vorkbruggen. Om de motorhoogte aan de voorzijde aan te passen is het mogelijk om de doorsteek van de binnenpoten te gebruiken. Het totaalbereik van 15 mm maakt het mogelijk om de voorzijde 5 mm te laten zakken of 10 mm te verhogen. De upside-down voorvork is binnenin voorzien van zogenaamde cartridge-bussen, dus een apart zuiger/cilinder systeem, en kent instelmogelijkheden voor de veerconstante en voor uitgaande en ingaande demping. De totale veerweg bedraagt 120 mm, waarvan 75 mm positieve veerweg en 45 mm negatieve veerweg. Voor een eenvoudige instelling van de veervoorspanning, alsook van de uitgaande en ingaande demping, worden insteltrappen van 1 tot 10 gegeven. Hierdoor komt het elders gebruikelijke tellen van de “klikken” te vervallen en is de actuele instelling altijd aanwezig. Bovendien is de instelling van de uitgaande en ingaande demping met een kleur te onderscheiden.
Daarom is het gewicht nagenoeg gelijk, in vele gevallen zelfs hoger dan traditionele voorvorken van aluminium of zelfs magnesium. Het voordeel zit hem in de lange dubbeling van de veerpoot in de onderpoot.
Met een upside-down vork van het merk Marzocchi met geanodiseerde aluminium onderpoten met een doorsnede van 45 mm en veerpoten van een mangaanlegering biedt de F 800 GS van BMW Motorrad een fijngevoelige respons en maximale stabiliteit, zelfs bij zware belasting.
De vorkbruggen geleiden de torsiestijvere buitenste buizen met de grotere doorsnede omdat daar grotere hefboomkrachten op inwerken waardoor ze juist bij off-road gebruik goed inzetbaar zijn. Noch bij de telescoopvork, noch bij de upside-down vork is de uitgaande of de ingaande demping instelbaar.
Op het BMW supersportmodel S 1000 RR neemt een upside-down voorvork met een forse doorsnede van 46 mm de geleiding van het voorwiel voor zijn rekening. Deze royale afmeting biedt ten opzichte van een gangbare dimensie van 43 mm aanzienlijk meer stabiliteit bij het remmen en een transparantere feedback.
De geleiding in het balhoofd geschiedt via een lichte aluminium stuurpen die in twee fors gedimensioneerde kogellagers is gevat, en twee uit aluminium gesmede vorkbruggen. Om de motorhoogte aan de voorzijde aan te passen is het mogelijk om de doorsteek van de binnenpoten te gebruiken. Het totaalbereik van 15 mm maakt het mogelijk om de voorzijde 5 mm te laten zakken of 10 mm te verhogen. De upside-down voorvork is binnenin voorzien van zogenaamde cartridge-bussen, dus een apart zuiger/cilinder systeem, en kent instelmogelijkheden voor de veerconstante en voor uitgaande en ingaande demping. De totale veerweg bedraagt 120 mm, waarvan 75 mm positieve veerweg en 45 mm negatieve veerweg. Voor een eenvoudige instelling van de veervoorspanning, alsook van de uitgaande en ingaande demping, worden insteltrappen van 1 tot 10 gegeven. Hierdoor komt het elders gebruikelijke tellen van de “klikken” te vervallen en is de actuele instelling altijd aanwezig. Bovendien is de instelling van de uitgaande en ingaande demping met een kleur te onderscheiden.
+ Lees verder