2-cilinder boxermotor 1.250 cc (lucht/vloeistof gekoeld) met BMW ShiftCam.
Een nieuwe generatie 2-cilinder boxermotor heeft een nieuwe technologie nodig: de BMW ShiftCam. Het resultaat is meer vermogen - met name in het lagere toerengebied - en hogere energie-effiëncy bij een zeer soepel lopend motorblok. Met de verbeterde 2-cilinder boxermotor bereikt dit traditionele ontwerpprincipe nieuwe prestatie- en koppelwaarden. De nieuwe aandrijflijn siddert van soevereine krachtafgifte en produceert een bijzonder aangenaam motorgeluid.
De kern.
De kern.
Voor het eerst wordt de BMW ShiftCam technologie gebruikt in een in serie geproduceerde BMW motorfiets - een techniek voor het variëren van de kleptiming en kleplichthoogte aan de inlaatzijde. De kern van deze technologie bestaat uit een nokkenas uit één stuk, die twee nokken per aangedreven klep heeft: een nok voor deellast en een nok voor vollast, elk met een andere en optimaal ontworpen nokgeometrie.
Ingenieuze inetractie.
Ingenieuze inetractie.
Hoewel de nok voor deellast is ontwikkeld met het oog op verbruiksoptimalisatie en probleemloos draaien van de motor, is de nok voor vollast geoptimaliseerd voor prestaties. Door gebruik te maken van een axiale verplaatsing van de inlaatnokkenas, worden de inlaatkleppen geactiveerd afhankelijk van het toerental en de belasting - hetzij met de nok voor deellast of met de nok voor vollast. Deze verplaatsing - en dus het gebruik van de nok voor deellast of vollast - wordt geïnitieerd door een elektromechanische actuator en een groef in de nokkenas.
Efficiënte verbranding.
Efficiënte verbranding.
Door het gewijzigde ontwerp van de nokgeometrie is er ook een variatie van de inlaatklep. Terwijl de nok voor vollast voor de maximale kleplichthoogte zorgt, is er voor de nok voor deellast een gereduceerde kleplichthoogte. De nokken voor deellast verschillen zowel in (klep)lichthoogte als in timing van de nok. Deze faseverschuiving veroorzaakt een tijdvertraagde en variërend brede opening van de twee inlaatkleppen. Het voordeel van deze faseverschuiving is dat het brandstof-luchtmengsel dat de verbrandingskamer instroomt, sterker wordt gewerveld en effectiever wordt verbrand - wat uiteindelijk een optimaal brandstofverbruik betekent.
Optimale olietoevoer, optimale brandstofinjectoren.
Optimale olietoevoer, optimale brandstofinjectoren.
Als je het vermogen en koppel verhoogt, moet je ook de olietoevoer optimaliseren. Dat is natuurlijk gebeurd: de twee zuigers hebben een bodemkoeling door middel van een oliesproeier en het smeersysteem is uitgerust met een variabele olie-inlaat - de ontwikkelaars zorgden voor een optimale olietoevoer voor alle rijomstandigheden en rijmodi. En de BMS-O, het digitale motormanagmentsysteem is ook nieuw. De belangrijkste kenmerken zijn volledig sequentiële injectie, compacte lay-out en laag gewicht. De bereiding van het mengsel wordt gedaan door een elektronische brandstofinjectie met het gasklephuis met een opening van 52 mm. Nieuwe dual-jet injectoren ondersteunen hogere draai-eigenschappen met betere emissiewaarden.
Tussenas compenseert trillingen.
Tussenas compenseert trillingen.
Net als bij de vorige 2-cilinder boxermotor elimineert een balansas, die draait met krukassnelheid, ook ongewenste trillingen in de nieuwe aandrijflijn. De balansas is uitgevoerd als een holle tussenas, waarin de koppelingsas gelijktijdig draait. Dit betekent dat het vernieuwde motorblok comfortabel en met lage trillingen over het gehele toerentalbereik draait. De typische basiskenmerken van de robuuste 2-cilinder boxermotor worden nog steeds gehandhaafd, terwijl de prestatiegegevens getuigen van zijn kracht: bij de nieuwe generatie heeft de 2-cilinder boxermotor een piekvermogen van 100 kW (136 pk) en een capaciteit van 1.254 cc.