ALTIJD INNOVATIEF.
We zitten nooit stil en we richten ons op de toekomst. We testen onze innovaties in de ontwikkelingscentra, op testbanen en in testgebieden in een uiteenlopende serie testen onder de meest veeleisende omstandigheden, zodat jouw individuele rijervaring vandaag en morgen zo veilig en comfortabel mogelijk is. We hebben de testlocatie Autodrome de Miramas in Zuid-Frankrijk tot onze beschikking voor bijzonder intensieve testritten - een gebied van ongeveer 473 hectare met een breed scala aan testbanen over een totale lengte van meer dan 50 kilometer. Snelwegen, racecircuits, nat rijden of zwaar offroad gebruik: in Miramas simuleren we alle denkbare rijscenario's, we testen jaarlijks 140 BMW motorfietsen, gebruiken ze onder de zwaarste omstandigheden en leggen er ongeveer 2,5 miljoen kilometer mee af. We denken voortdurend vooruit en ontwikkelen nieuwe oplossingen, innovaties en technologieën. Daarom presenteren wij jou op deze pagina interessante feiten uit het verleden, de vooruitgang van de huidige stand der techniek en visionaire ideeën voor de toekomst.
De zelfrijdende motorfiets.
De zelfrijdende motorfiets.
We denken er constant aan hoe we motorrijden nog veiliger kunnen maken. Automatisering maakt deel uit van jouw motorveiligheid. De zelfrijdende motorfiets is een prototype wat we aan het grote publiek getoond hebben op de Consumer Electronic Show 2019 (CES) in Las Vegas - de beurs die een vooruitblik biedt op de opkomende technologietrends. Met dit testvoertuig onderzoeken we echter niet het autonoom rijden als zodanig: we gebruiken het prototype om gegevens te meten en te verzamelen om de besturingssystemen voor voertuigdynamica verder te ontwikkelen. Het doel is om dynamische besturingsprogramma's te ontwikkelen die gevaarlijke situaties in een vroeg stadium kunnen detecteren om zo de rijder te ondersteunen, bijvoorbeeld op kruispunten, bij het afslaan of bij plotseling remmen.
Digitaal netwerk voor meer comfort en veiligheid.
Digitaal netwerk voor meer comfort en veiligheid.
BMW Motorrad werkt er hard aan om ervoor te zorgen dat motorfietsen niet worden vergeten in de mobiliteit van de toekomst. De belangrijkste focus ligt hier op communicatie tussen voertuigen (V2V-communicatie) via digitale netwerken. In dit opzicht onderzoekt BMW Motorrad momenteel intelligente rijhulpsystemen die moeten leiden tot meer veiligheid in het verkeer en meer comfort voor motorrijders. Bijvoorbeeld, Intersection Movement Assist: de auto ontvangt een waarschuwingssignaal bij het naderen van een kruispunt als deze zich op een ramkoers met een motorfiets bevindt. Een andere elektronische hulp kan zijn Emergency Braking Lights: als een motorfiets plotseling hard moet remmen, waarachter bijvoorbeeld een bus of bestelwagen rijdt en dus het zicht op volgende auto's belemmert, krijgen die voertuigen een waarschuwing. Ook in ontwikkeling is Stationary Vehicle Warning: als een motorfiets defect raakt, kan een auto tijdig een waarschuwingssignaal ontvangen en zijn rijgedrag in een vroeg stadium aanpassen. |
Additieve productie.
Additieve productie.
Additief produceren staat nog in de kinderschoenen. Het is ons echter al duidelijk dat het potentieel enorm is. Onderdelen gemaakt van een 3D-printer spelen een bijzonder belangrijke rol bij het maken van prototypen. En zelfs vandaag de dag kunnen sommige componenten en reserveonderdelen snel en kosteneffectief voor jou worden geproduceerd - zonder lange wachttijden. Het doel is ook de massale individualisering van selecteerbare en configureerbare onderdelen, zodat je jouw voertuig nog persoonlijker kunt maken. De vraag welke onderdelen in de toekomst in serieproductie zullen gaan, is spannend. Met een houder voor het opvouwbare dak van de BMW i8 Roadster is de hulp van een 3D-afdrukproces voor het eerst in de serieproductie ingevoerd. Ons huidige onderzoek en onze ontwikkeling testen het verdere potentieel van deze productietechnologie - zoals het potentiële frame en de achterbrug van een BMW S 1000 R laten zien.
Ultieme test voor carbon.
Ultieme test voor carbon.
Sinds de introductie van de BMW HP4 RACE is duidelijk geworden dat serieproductie van carbon mogelijk is en de benchmark heeft bereikt in lichtgewicht constructie. De voordelen zijn echter niet alleen het lagere gewicht van de koolstofvezel in vergelijking met conventionele materialen- met name het frame maakt indruk met zijn transversale-, buig- en torsiestijfheid. De lage gyroscopische krachten zijn een plus voor de velgen. Aangezien de productie van carbon steeds sneller en goedkoper wordt, zijn we benieuwd welke onderdelen in de toekomst in de serieproductie van BMW Motorrad zullen worden gebruikt. Voordat het frame en de velgen klaar waren voor serieproductie, moesten echter uitgebreide hardheidstests en duurproeven worden uitgevoerd. In de ‘stoeprandtest’ van de carbon velgen hebben onze ontwikkelaars schade aangebracht en bewezen dat verder rijden met de motorfiets nog steeds mogelijk is. Op de testbank simuleerden de testers de werking van verschillende krachten, zij gaven de carbonvelgen radiale impact of geïmiteerde wheelies. Zoutnevel- en klimaatveranderingsproeven waren net zo goed onderdeel van de testserie als de remtest onder bijzonder hoge warmteontwikkeling. We testen alle extreme situaties en denkbare scenario's, zodat we niets aan het toeval overlaten.
|
Actuele innovaties
Concept Link.
Concept Link.
Intelligent samenwerken van mens, voertuig, rijdersuitrusting en omgeving biedt je de hoogste mate van vrijheid. Het studiemodel Concept Link creëert een naadloze combinatie van de digitale en analoge werelden - voor een comfortabele mobiliteitservaring in de stedelijke omgeving van de toekomst.
Laserlicht.
Laserlicht.
Door de mistlampen met laserlicht verlies je je bestemming nooit uit het oog. Het extreem hoge bereik stelt je in staat om bij een snelheid van 100 km/h potentiële gevaren 11 seconden eerder waar te nemen dan met conventionele verlichting.
Nog meer innovaties
Connectivity: TFT-display en de BMW Motorrad Connected App.
Connectivity: TFT-display en de BMW Motorrad Connected App.
Of je nu eenvoudig door een onbekende stad wilt navigeren via de pijlinidicatie in de BMW Motorrad Connected App, een telefoontje wil plegen tijdens het rijden of naar je favoriete muziek wilt luisteren - dankzij Connectivity kun je je concentratie op de weg houden en een overzicht krijgen van alle belangrijke informatie. De nieuw ontworpen en bijgewerkte app biedt vele geoptimaliseerde functies en is perfect geschikt voor motornavigatie: met de routeoptie ‘Bochtige route’ - en nog meer interessante keuzes - ervaar je de ultieme rijbeleving op jouw motorfiets.
Carbon frame & velgen.
Carbon frame & velgen.
De beste eigenschap van carbon is: zijn superioriteit. Je bent in staat om elke bocht sneller te nemen, sneller uit te accelereren en later te remmen. BMW Motorrad maakt voor de HP4 RACE voor het eerst, zonder compromis, gebruik van een carbon frame en velgen (koolstoftechnologie). Met de stijfheid van aluminium en de sterkte van staal zet dit frame de nieuwe standaard voor de complete motorfietsindustrie.
eCall. De intelligente noodoproep.
eCall. De intelligente noodoproep.
eCall biedt snelle en betrouwbare assistentie wanneer je het het hardst nodig hebt. De 'intelligente noodoproep' is altijd bij je en spreekt jouw taal, terwijl hij direct ondersteuning biedt bij ongevallen en noodsituaties.
Side View Assist.
Side View Assist.
Met het optionele Side View Assist (SVA) heb je alles onder controle - zelfs de dingen die je niet kunt zien.
BMW Helm System 7 Carbon.
BMW Helm System 7 Carbon.
De lichtgewcht helm Sytem 7 Carbon biedt ongekend comfort. De schaal van deze carbonhelm wordt vervaardigd door een uitgebreid prepreg-proces waarmee 25% gewichtsbesparing wordt gerealiseerd in vergelijking met conventionele procedures.
ABS Pro.
ABS Pro.
ABS Pro maakt van elke bocht een plezierige rijervaring: ABS Pro zorgt voor een veiligere vertraging in noodsituaties. De neiging van de motorfiets om vanuit een schuine positie rechtop te gaan wordt tot een minimum beperkt. Dit betekent dat de motorfiets goed onder controle te houden is, zelfs tijdens abrupte remmanoeuvres in bochten.