Een meesterwerk van titanium.

Revival Cycles zet met "Birdcage" een grote boxermotor in scène.

Alan Stulberg is een fan van boxermotoren. Voor het prototype van een 2-cilinder boxer creëert hij met zijn team een unieke custom bike – en leeft zijn creatieve vrijheid uit. Geïnspireerd door de BMW motorfietsen uit de jaren 30 en de racewagens uit de vroege jaren 60 staat het unieke object op de Handbuilt Motorcycle Show in Austin, Texas, voor het eerst in de schijnwerpers: The Revival Birdcage!

KORTE BESCHRIJVING

Motorfiets

Birdcage

Fabrikant

Revival Cycles

Customizer

Alan Stulberg

Bouwjaar

2018/2019

Categorie

Land Speed Racer

TUSSEN REVIVAL EN HERINNERING

Customizer Alan Stulberg heeft al in 2016 met de bike "Revival Henne BMW Landspeeder" op indrukwekkende wijze laten zien dat hij de historie van BMW Motorrad weet te interpreteren. Alan heeft de sfeer van dat tijdperk waarin Ernst Henne op BMW motorfietsen wereldrecords reed met de complete opbouw van Birdcage weer tot leven gewekt. En hij herinnert met het frame aan de racewagens uit de vroege jaren 60 –dankzij deze constructie krijgt de machtige boxermotor alle aandacht.

+ Lees verder

Een meesterwerk van titanium en 134 onderdelen.

Een meesterwerk van titanium en 134 onderdelen.

Het door Alan ontworpen frame biedt vrij zicht op het motorblok en de aandrijflijn. Je kunt door het frame heen kijken, zo dun zijn de stangen ervan. Voor het eerst gebruikt de customizer titanium stangen van 9 millimeter. Hij last een indrukwekkend en ragfijne constructie van 134 onderdelen in elkaar, met het buizenframe van een Maserati Birdcage als voorbeeld. En die bij de customizer een "revival" beleeft. "Ik wilde de motor als het absoluut meest opvallende kenmerk van de constructie laten uitkomen." Alan speelt bovendien met de asymmetrie – een thema dat als rode draad door het frame en de motor loopt: de verplaatste cilinders, de aandrijflijn aan de rechterkant van de motorfiets en andere asymmetrisch gemonteerde componenten.

+ Lees verder

Tot aan de grens.

Tot aan de grens.

Doorgaans kiest Alan eerder voor subtiele elegante lijnen, thema's, materialen en kleuren dan voor open, knallende, gekke en opvallende stijlen. Bij het bouwen van de Birdcage kiest hij voor een minder subtiele aanpak: "Ik ben opvallender geworden en heb expres de grenzen opgezocht." Ook bij de banden gaat de fabrikant Revival Cycles voor het unieke: Van Dunlop ontvangen de customizers 23" slicks, die echte prototypen zijn. "We zijn de enigen ter wereld die ze hebben." En tijdelijk werken customizers samen: Craig Rodsmith (Rodsmith Motorcycles) is vier dagen te gast bij Revival Cycles. De meester op het gebied van metaalverwerking werkt de door Alan ontworpen motorafdekkingen van natuurlijk geslepen aluminium af – deze benadrukken de rondingen en de ovale vorm van de motor.

+ Lees verder
Geïnspireerd door de racewagens uit de vroege jaren 60 wilde ik altijd al een frame in vogelkooistijl (Birdcage) bouwen. “

Alan Stulberg

Revival Cycles

DETAILS VAN DE MOTORFIETS

Frame

Gemaakt van titanium stangen 9 mm, 134 onderdelen

 

Voorwielgeleiding

Voorvork geproduceerd door Revival Cycles

 

Achterwielgeleiding

Coulisse geproduceerd door Revival Cycles

Uitlaat

Handgemaakt door Revival Cycles, van titanium

Frame (inclusief tank, bekleding, buddyseat)

Alle bedieningselementen zoals stuur, voetsteunen, schakel- en rempedaal en de buddyseat zijn door Revival Cycles handgevormd en -gemaakt

Lak

Aluminium en zwart

 

Birdcage by Revival Cycles
Front shock absorbers of Birdcage
Side view of Birdcage
Rear suspension from Birdcage
Detail view of the frame construction
View of the rear wheel with brake disc
Birdcage from behind and from above
Birdcage with engine and seat

MAGISCHE TECHNIEK

Dromen worden werkelijkheid.

Dromen worden werkelijkheid.

Al bij de eerste aanblik van de nieuwe motor van BMW Motorrad is Alan onder de indruk van het fraaie uiterlijk en de enorme uitstraling. "Deze reusachtige boxer met zijn kracht en het koppel heeft een enorm potentieel", vertelt Alan. Overigens liep hij al jaren met het idee voor het design van zo'n bike in zijn hoofd – met de motor van BMW Motorrad doet de gelegenheid zich voor. Dan begint een uiterst tijdrovend proces. Alleen al voor het concept, voor tekeningen en lijnen worden zes maanden uitgetrokken. Alan legt wiel- en bandenmaten vast, voordat hij dan CAD-tekeningen voor geometrie en techniek maakt. En uiteindelijk ontstaan er modellen om de esthetische, fysieke en functionele kenmerken te controleren.

+ Lees verder

Tegen de routine in.

Birdcage is geheel naar de smaak van Alan. "Dat was echt een uiterst bevrijdend en voor mij persoonlijk prettig project, omdat ik de creatieve vrijheid had om de motorfiets geheel naar eigen inzicht te bouwen", aldus de Amerikaan.  Alan was altijd al bezig met motorfietsen, design en mechanica. Hij is gefascineerd door techniek en de magie ervan. Nadat hij in 2007 afscheid neemt van een baan als verkoper, maakt Alan van zijn hobby een project waarmee hij voldoende geld verdient om niet weer in de routine van een negen-tot-vijf baan te vervallen. "Ik bleef maar bezig om elk mechanisch ding dat ik had of waaraan ik werkte te wijzigen en aan te passen." Wat hij ook aanpakt: het ontwikkelt zich altijd tot een revival. En nu heeft Alan de custom bike Birdcage tot leven gewekt.

+ Lees verder

Departed.

Een spectaculair concept van Custom Works ZON.

Een spectaculair concept van Custom Works ZON.

Disclaimer

De afgebeelde motorfiets kan aangepast en uitgerust zijn met accessoires van derden en / of eigen onderdelen die niet door BMW Motorrad zijn vervaardigd, gedistribueerd of getest. BMW Motorrad aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de wijzigingen (inclusief de installatie, kenmerken en gebruik van de afgebeelde accessoires). LET OP: modificatie van productievoertuigen (inclusief de installatie en het gebruik van onderdelen van derden en eigen onderdelen) kunnen de rijeigenschappen nadelig beïnvloeden. Het berijden van onze motorfietsen in aangepaste staat is op eigen risico.

Geschikte motorfietsen.

spinner