Competentieve en inventieve geest.
Droog blijven in de stromende regen? Ontspannen en koel blijven met een omgevingstemperatuur van 40 graden? Wat vandaag de dag de standaard is, waren de wereldprimeurs van gisteren. Ontdek nu de mijlpalen van BMW Rider Equipment. Van de meest succesvolle productlijnen tot de hoogste veiligheidsnormen - onze ingenieurs en ontwerpers hebben niet alleen de toekomst veranderd, maar zij hebben deze met iedere mijlpaal zelf vormgegeven. Ga met ons mee op reis door de historie van 40 jaar motorkleding en krijg inzichten in de toekomst van BMW Motorrad.
De brochures kunnen onderaan deze pagina worden gedownload.
'Born to be wild' – maar wel veilig.
In de jaren 70 ontwierp BMW Motorrad het eerste complete motorpak.
Schoudervullingen, new wave en slimme innovaties.
In het midden van de jaren 80 vindt BMW Motorrad de eerste integraal helm uit.
Popmuziek, boybands en de terugkeer van het motorjack:
In de jaren 90 bleef BMW Motorrad focus houden op het garanderen van kwaliteit met C.A.R.E.
Op weg naar de nieuwe eeuw. De geluidsbarrière doorbreken.
Met de helm Sport Integral Carbon heeft BMW Motorrad een helm ontwikkeld die minder dan 1.000 gram weegt.
Internet, smartphones, lucht als extra bescherming.
De automatisch werkende airbag in het motorpak DoubleR Race AIR zorgde voor een revolutie in de motorwereld.
De grootste mijlpalen van 40 jaar BMW Rider Equipment
1978 - 1997
Bron: BMW Group archive
Naast een motorhelm heb je ook nog de juiste uitrusting nodig. In 1978 was BMW Motorrad de eerste motorfietsfabrikant die zijn eigen motorhelm aanvulde met geschikte, complete rijdersuitrusting van geïmpregneerd rundleder met beschermingszones en reflectoren voor maximale veiligheid.
Bron: BMW Group archive / afbeelding: BMW works photo
De BMW systeemhelm was de eerste in zijn soort. Een compleet nieuwe helm die met zijn opklapbare kingedeelte nieuwe maatstaven zet in de motorwereld.
Baanbrekend op het gebied van comfort en veiligheid: een compleet motorpak van ademend Gore-Tex ontketende een revolutie op het gebied van draagcomfort en veilgheid. Het pak voorzag de rijder van geoptimaliseerde luchtcirculatie in tegenstelling tot een conventioneel leren motorpak.
Volledige bewegingsvrijheid en draagcomfort met maximale veiligheid? Dit was ondenkbaar - totdat het motorpak Protec op de markt verscheen. Dankzij kussens versterkt met Kevlar en het nieuwe SECUFLEX-systeem, was het motorpak Protec het eerste pak dat beide eigenschappen combineerde.
Bron: BMW Group archive, afbeelding: BMW press photo
Droog en casual in de vertrouwde leren look: BMW Motorrad zorgde in 1993 voor veel opschudding met een unieke, herontwikkelde impregnering en een uitneembaar Gore-Tex binnenpak, dat het motorpak Monaco het eerste ademende motorpak ter wereld maakte. Bovendien zorgde het 1,2 mm dikke, speciaal geïmpregneerde rundnubuckleer voor meer veiligheid.
De wereldpremière met hightech stof - het materiaal dat destijds in het denimmateriaal was geweven, heette InoTex. Het veroorzaakte nogal wat ophef, dankzij de buitengewoon hoge slijtvastheid van het materiaal.
1999 - 2018
Revolutionaire verandering in ventilatie - het motorpak Airflow maakt indruk dankzij het gebruik van innovatieve technologie en zorgt in elk klimaat voor het meest aangename droge gevoel. Een jaar later volgde de helm met geïntegreerd AirFlow systeem en voltooide daarmee de set motorrijdersuitrusting AirFlow.
Het innovatieve nekbeschermingssysteem dat, met een hoog draagcomfort, nekletsel effectief vermindert is ontstaan uit een samenwerking tussen BMW Motorrad, KTM en Leatt Brace.
De eendelige motorpak met grips: het API-systeem (Active Protection Inflatable) detecteert ongevalsituaties met activeringslogaritmen en activeert automatisch de airbag. Dit biedt ondersteuning en beschermt met name de nek, schouders, sleutelbeen, borst en rug en voorkomt dat er letsel wordt veroorzaakt aan de bovenste wervelkolom. Een jaar later volgde een motorpak met dit systeem voor op de openbare weg.
VISION NEXT 100 met rijder in conceptuele motorkleding
MOTORRIJDEN EN MOTORKLEDING IN 2130.
Geen helm of motorpak om de rijder te beschermen, maar alleen een bril en een pak waarvan de vezels aerodynamisch de lichaamsvorm volgen. Hierdoor kan het vrij bewegen; het perfecte paar in harmonie. Omdat de rijder en de BMW Motorrad NEXT VISION 100 permanent informatie met elkaar uitwisselen.
Het zwarte driehoekige frame met zilveren accenten, dat doet denken aan de R 32, is tot de allerlaatste millimeter bekleed met technologie: een emissievrije motor met fenomenaal vermogen, stabilisatoren die de balans ondersteunen en slimme AI, die de meest belangrijke gegevens direct op de bril projecteert, zorgen voor maximale rijbeleving. Hier komt nog bij dat er intelligente kleding is die de nek op hoge snelheden ondersteunt of warmte of verkoeling levert via het geïntegreerde airconditioningsysteem. De toekomst is tastbaar.