Sportiever en dynamischer dan ooit.
Verschillende nieuwe modellen en technische innovaties laten BMW Motorrad groeien: de nieuwe K Serie wordt nu geleverd met een dwarsgeplaatste motor en de nieuw ontwikkelde F Serie voedt het middensegment. Aan het einde van het decennium introduceert BMW Motorrad een van de belangrijkste nieuwe modellen op de markt: de S 1000 RR markeert de eerste keer dat het merk zich begeeft in de wereld van superbikes.
De nieuwe viercilinder - dwars maar innovatief.
In 1983 introduceert BMW Motorrad met de K Serie de eerste viercilindermodellen. De kern van deze reeks is het zogenoemde 'Compact Drive System' met een in lengterichting en liggend ingebouwde motor. Twee decennia later presenteert BMW op de INTERMOT 2004 de K 1200 S met een voor het eerst dwars ingebouwde viercilinder. Zijn 167 pk's (123 kW) zijn een voorbode van een nieuwe vermogensdimensie voor BMW Motorrad. Het geringe gewicht van 81,3 kilogram van de 55 graden naar voren gekantelde krachtbron - compleet met koppeling en versnellingsbak - maakt indruk. De geometrie van de cilinderkop en de klepbediening met sleeptuimelaars is pure Formule 1 technologie.
Het rijwielgedeelte is voor het eerst bij een productiemachine elektronisch instelbaar en - eveneens voor het eerst - is de revolutionaire Duolever ingezet voor de voorwielgeleiding.
Na de succesvolle marktintroductie van de K 1200 S volgt in 2005 de K 1200 R - tot dan toe de sterkste 'naked bike' ter wereld. Deze machine is ook het basismodel voor de BMW PowerCup. In 2006 debuteert de eerste 'Gran Turismo' onder de BMW motorfietsen: de K 1200 GT, in een nieuwe technische configuratie als afronding van de destijds krachtigste BMW modelserie.
De nieuwe eencilinders.
De nieuwe eencilinders.
Met de modellen F 650 GS en F 650 GS Dakar zet BMW in het nieuwe millenium het enduroconcept met veel succes over op de eencilinders. De twee overwinningen van Richard Sainct in de Rally Paris-Dakar in de jaren 1999 en 2000 krijgen volop aandacht in de media. In 2002 introduceert BMW Motorrad een zogenoemde 'street carver', een wendbare BMW met tandriemaandrijving op het achterwiel. En in 2006 toont BMW op de Intermot de G Serie, een nieuwe interpretatie van de eencilinders: XMoto, XChallenge en XCountry. Het compromisloze design, de dynamiek en de uitstekende handling spreken vooral jonge motorliefhebbers aan.
De S 1000 RR raakt raceliefhebbers recht in het hart.
2009 markeert het begin van een nieuw tijdperk, waarin BMW Motorrad met een geheel nieuw ontwikkelde supersportmachine aan de start verschijnt van het Wereld Kampioenschap Superbike. Met Alpha Racing als partner gaat het nieuwe WSBK-team al veelvuldig binnen de eerste 10 over de eindstreep.
Pure performance, een aluminium rijwielgedeelte en radiale remmen. Een super racy tail-up-nose-down design, opvallende kleurstelling en een ultieme combinatie van elektronische rijders asistentie systemen vormen samen een superbike zonder weerga: de RR weerspiegelt de ideale lijn.
Ook als productiemachine weet de BMW S 1000 RR te overtuigen. Alle op het circuit verworven kennis en ervaring komt ten goede aan de verdere ontwikkeling van de standaard RR. In beide richtingen vindt diepgaande uitwisseling van kennis plaats.
Motorfietsen van de 21e eeuw
2000: F 650 GS.
2000: F 650 GS.
De opvolger van de BMW F 650 zoekt optisch aansluiting bij zijn grotere broer - de R 1150 GS - en is als eerste eencilinder machine uitgerust met Digitale Motor Elektronica en een geregelde katalysator. Een speciaal voor deze eencilinder ontwikkeld motorfiets ABS is als optie leverbaar.
2001: F 650 CS.
2001: F 650 CS.
De BMW F 650 CS debuteert met eenzijdige swingarm, tandriemaandrijving en een innovatief opbergconcept. Bovendien heeft de Scarver (een samentrekking van Street en Carver) de verstelbare, ergonomisch optimale koppelingshendel van de F 650 GS, de veranderde richtingaanwijzer schakelaar en een standaard boordstopcontact.
2002: K 1200 GT.
2002: K 1200 GT.
Als aanvulling op de K Serie, tussen de K 1200 LT en de K 1200 RS is de K 1200 GT een machine voor motorrijders die maximale beweeglijkheid en dynamiek graag combineren met optimaal reiscomfort. De type-aanduiding 'GT' staat voor Gran Turismo en is een synoniem voor de ideale combinatie van gecultiveerde sportiviteit met het hoogste comfort voor rijder en passagier.
2003: R 1200 GS.
Bron: BMW Group Archief; Fotograaf: BMW Persfoto.
2003: R 1200 GS.
Met de introductie van de nieuwe BMW R 1200 GS in het najaar van 2003 opent BMW Motorrad een nieuw hoofdstuk in het bijna 30-jarige succesverhaal van de GS. Met voelbaar meer dynamiek, bijna 15 pk extra en een gewichtsbesparing van ruim 30 kilo zet deze GS een nieuwe standaard in de ontwikkeling van veelzijdige reis enduro's. Een prima start van de nieuwe boxermachines, die in 2005 wordt uitgebreid met de R 1200 GS Adventure - daarmee verovert BMW Motorrad direct een koppositie op de lijst van internationale bestsellers en is sindsdien de onbetwiste Nummer 1 in de klasse boven 600cc. Dit ongelooflijke succesverhaal is voortgezet met de lancering van de lucht-vloeistofgekoelde boxer van de nieuwe generatie R 1200 GS in 2013.
2004: K 1200 S.
Bron: BMW Group Archief.
2004: K 1200 S.
De BMW K 1200 S wordt gekenmerkt door een sportief en vooral goed rijdbaar karakter, met een altijd beheersbaar motorvermogen.
Jubileum editie
2006: G 650 X modellen.
Bron: BMW Group Archief.
2006: G 650 X modellen.
De eencilinders van BMW worden in 2006 uitgebreid met de G 650 X modellen. Deze machines zijn gebaseerd op de bekende, robuuste 650cc eencilindermotor met zijn stalen buizenframe, maar zijn door hun design en rijwielgedeelte op speciaal gebruik afgestemd: de G 650 XMoto is de meest dynamische variant met uitstekende handling eigenschappen voor de Super Moto. De zustermodellen XCountry als Scrambler en XChallenge als klassieke 650cc enduro hebben meer reserves voor korte uitstapjes en offroad rijden.
2006: F 800 S.
2006: F 800 S.
Als eerste motorfiets in de F 800 Serie komt BMW Motorrad met de F 800 S. Een sportmachine met gedeeltelijke kuip, lichtmetalen brugframe, eenzijdige swingarm en tandriemaandrijving.
2006: F 800 ST.
2006: F 800 ST.
Verregaand overeenkomstig met de F 800 S van BMW Motorrad, beschikt de F 800 ST over een volle kuip, een hoog stuur, een hoger windscherm en een bagagedrager.
2008: S 1000 RR.
2008: S 1000 RR.
De superbike van de eeuw: de S 1000 RR. Een aluminium frame, radiale remmen. tail-up-nose-down design en de ideale combinatie van rijders assistentie systemen zorgen voor echte race kwaliteiten.
2008: F 800 GS.
2008: F 800 GS.
De F 800 GS is de reisenduro versie van de F 800 S en combineert offroadkwaliteiten met uitstekend weggedrag.
2009: F 800 R.
2009: F 800 R.
De ideale tweecilinder roadster, een naked bike die puur rijplezier en geschiktheid voor dagelijks gebruik met elkaar verbindt.
Meer decennia
- De jaren 20.
- De jaren 30.
- De jaren 40.
- De jaren 50.
- De jaren 60.
- De jaren 70.
- De jaren 80.
- De jaren 90.
Het allereerste begin.
Op de Motorshow van Berlijn in september 1923 werd het startsignaal gegeven voor de bouw van BMW motorfietsen: de R 32 is de eerste BMW motorfiets, ontwikkeld door Max Friz. De wereldberoemde boxermotor wordt het belangrijkste kenmerk van de fabrikant.
Over records en racen.
In de jaren 30 dachten de ingenieurs niet alleen na over de ontwikkeling van de prestaties, maar introduceerden ze ook de hydraulisch gedempte telescoopvork en de uitvoerig ontworpen OHV-boxermotor - met unieke gevolgen en successen.
Met pioniersgeest verder.
Na de beroering van de oorlog, lukt het BMW om een nieuwe start te maken met het produceren van motorfietsen. Eerst bouwen ze de R 24: een eencilinder motorfiets beperkt tot 250 cc.
Terug aan de top.
De jaren 50 worden gekenmerkt door sportieve successen. BMW behaalt opmerkelijke topsnelheden met een in serie geproduceerde machine. Verder winnen de coureurs van BMW titels in wereldkampioenschappen.
De weg omhoog.
In Berlijn-Spandau, waar tot 1945 vliegtuigmotoren werden gebouwd en vervolgens gereedschapsmachines werden geïnstalleerd, krijgen de BMW motorfietsen hun nieuwe thuis en Berlijnse lucht in hun banden. In lijn met de bloei van de motorfietsmarkt produceert BMW een volledig nieuw ontwikkelde serie met de /5-modellen.
Bescherming tegen weer en wind.
Een nieuw tijdperk breekt aan: een cockpit weggewerkt in een volledige en gestroomlijnde kuip maken het rijden op de motor comfortabeler. Er zijn sportieve motorfietsen. In het bijzonder is de R 90 S een populaire designklassieker - niet in de laatste plaats vanwege het opvallende tweekleurige lakwerk.
Nieuwe technologie, nieuw segment.
De motorfietsfabrikant verrast met baanbrekende innovaties en het nieuwe segment van travel enduro. Na de revolutionaire eenzijdige swingarm uit 1980 wordt het BMW Paralever systeem in 1987 geïntroduceerd op de R 100 GS.
Pionier, trendsetter.
De nieuwe vierkleppen boxer met elektronisch motormanagement en de eerste BMW ééncilinder motorfiets sinds 1966 komen in de jaren 90 op de markt. In het voorjaar van 1991 werd BMW Motorrad bovendien de eerste motorfabrikant ter wereld die een geregelde driewegkatalysator voor motorfietsen aanbood.